Dordrecht, 30 augustus 2012

The Carlyle Group koopt DuPont Performance Coatings Business voor 4,9 miljard dollar

WILMINGTON, Del. (Verenigde Staten), en WASHINGTON, DC (Verenigde Staten) – De wereldwijde vermogensbeheerder The Carlyle Group (NASDAQ: CG) en DuPont (NYSE: DD) maakten vandaag bekend dat zij een definitieve overeenkomst hebben getekend waarmee Carlyle DuPont Performance Coatings (DPC) zal kopen voor 4,9 miljard dollar in contanten. De transactie wordt naar verwachting afgerond in het eerste kwartaal van 2013, afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden bij closing en wettelijke goedkeuringen.

DPC is één van ’s werelds toonaangevende leveranciers van coatings in de automobielsector en de industrie, met een verwachte omzet van meer dan 4 miljard $ in 2012 en met meer dan 11.000 medewerkers. De investering zal worden gefinancierd met vermogen van Carlyle Partners V en Carlyle Europe Partners III.

“DuPont Performance Coatings is toonaangevend in de automobiel- en industriële coatingsectoren met producten en klantenservice van wereldklasse. De business blijft groeien en goede resultaten leveren. Na een zorgvuldige analyse, echter, hebben we vastgesteld dat DPC’s volledige groeipotentieel het best gerealiseerd kan worden buiten DuPont en door de verkoop aan Carlyle,” zei DuPont Chair en CEO Ellen Kullman. “Deze transactie is in lijn met onze visie om ’s werelds meest dynamische wetenschapsbedrijf te zijn en met onze langetermijnstrategie concurrentievoordelen te bieden in landbouw en voeding, geavanceerde materialen en biotechnologie, waar sterke groei- en hoge margekansen liggen.”

Greg Ledford, Managing Director van Carlyle en Head van het Industrial and Transportation team, zei: “DuPont Performance Coatings is een succesvolle business met aantrekkelijke marktposities, nieuwe-generatie technologie en gevestigde merken. Door middel van gerichte investeringen zullen we de productontwikkeling en groeidoelstellingen van DPC ondersteunen tijdens de transformatie naar een zelfstandig bedrijf. We zien uit naar de samenwerking met het management om het enorme potentieel van DPC volledig te realiseren.”

Gregor Böhm, Managing Director en Co-head van het Europese Buyout team van Carlyle, zei, “DuPont Performance Coatings is een technologische vernieuwer en we zien uit naar het voortbouwen op de sterke marktpositie om groei in zich ontwikkelende markten te versnellen, vooral in China en Brazilië.”

Kullman benadrukte dat DuPont actief blijft in de automobielindustrie. Na het afronden van deze transactie zal DuPont meer dan 3 miljard dollar genereren met de verkoop van geavanceerde materialen aan de auto-industrie. “We zullen nauw blijven samenwerken met klanten in de automobielindustrie om onze wetensgeschapsgedreven innovaties toe te passen om auto’s lichter te maken, revolutionaire en milieuvriendelijke koelmiddelen te bieden, biobased stoffen materialen voor autostoelen en andere belangrijke producten te maken en te werken aan biobrandstoffen van de volgende generatie”, zei Kullman.

Vanaf het derde kwartaal 2012 zal DuPont de bedrijfsresultaten van DPC met terugwerkende kracht rubriceren en rapporteren als beëindigde bedrijfsactiviteiten. DuPont verwacht dat de winst over het volledige jaar 2012 uit beëindigde bedrijfsactiviteiten tussen de 0,41 $ en de 0,47 $ per aandeel zal bedragen. De winstverwachting over het hele jaar 2012 werd voor het laatst vanaf en op 24 juli bijgesteld, en wordt vandaag niet bijgesteld. Het bedrijf zal beginnen de winstverwachting over het gehele jaar 2012 uit voortgezette bedrijfsactiviteiten vrij te geven wanneer op 23 oktober de resultaten over het derde kwartaal 2012 bekend worden gemaakt.

DuPont is van plan de algemene bedrijfsoverheadkosten te schrappen die voorheen aan DPC toegeschreven werden, maar die geen deel uitmaken van de transactie. Nadere informatie zal verstrekt worden wanneer DuPont haar resultaten over het derde kwartaal bekend maakt. Als deel van de transactie zal Carlyle 250 miljoen dollar aan ongedekte pensioenverplichtingen van DuPont overnemen. DuPont zal de netto opbrengst na belastingen van deze verkoop gebruiken op een manier die in lijn is met haar cash aanwendingsprincipes en haar doelstelling aandeelhouderswaarde te maximaliseren.

Investeringen van Carlyle in de industrie en in de automobielsector omvatten onder meer Allison Transmission, Hertz en PQ Corporation, evenals recente afspraken tot investering in Hamilton Sundstrand, Sunoco’s raffinaderij in Philadelphia en de regionale goederen spoorwegmaatschaappij Genesee & Wyoming.

Webcast voor investeerders
DuPont zal vandaag om 15:00 uur Europese tijd een webcast en presentatie houden voor aandeelhouders, investeerders en de media, die toegankelijk zal zijn via het DuPont Investor Center op www.dupont.com.

Over DuPont Performance Coatings
DuPont Performance Coatings, opgericht in 1922 en met het hoofdkantoor in Wilmington, Del. (Verenigde Staten), is de toonaangevende wereldwijde fabrikant, marktkenner en distributeur van geavanceerde coatingsystemen voor voornamelijk de transportindustrie. Het bedrijf omvat vier onderdelen: refinish, OEM, industriële natte lakken en poederlakken. Met een consistent topproduct wordt het bedrijf beschouwd als één van de lakkenleveranciers met de hoogste kwaliteit in de marktsegmenten van autoschadeherstel, OEM en natte lakken. Het bedrijf heeft productievestigingen op zes continenten, die klanten in 120 landen direct en via 4000 distributeurs bedienen.

Over de Carlyle Group
De Carlyle Group (NASDAQ: CG) is een wereldwijde vermogensbeheerder met, sinds 30 juni 2012, 156 miljard dollar aan bezittingen onder zijn beheer, verspreid over 99 fondsen en 63 fondsen van fondfvehikels. Het doel van Carlyle is verstandig te investeren en waarde te creëren. Carlyle investeert in vier segmenten – Corporate Private Equity, Real Assets, Global Market Strategies en Fund of Funds Solutions – in Afrika, Azië, Australië, Europa, het Midden-Oosten, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Carlyle heeft expertise in verschillende sectoren, waaronder luchtvaart, defensie- & overheidsdiensten, consumenten & retail, energie, financiële diensten, gezondheidszorg, industrie, technologische & zakelijke dienstverlening, telecommunicatie & media en vervoer. De Carlyle Group biedt werk aan 1300 mensen in 32 vestigingen op zes continenten. www.carlyle.com; www.youtube.com/onecarlyle

Over DuPont
DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor wereldwijde uitdagingen zoals de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensen en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.

Forward-Looking Statements
This news release contains forward-looking statements which may be identified by their use of words like “plans,” “expects,” “will,” “anticipates,” “believes,” “intends,” “estimates” or other words of similar meaning. All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company’s growth strategy, product development, regulatory approval, market position, anticipated benefits of acquisitions, outcome of contingencies, such as litigation and environmental matters, expenditures and financial results, are forward-looking statements. Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized. Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company’s control. Some of the important factors that could cause the company’s actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; significant litigation and environmental matters; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, weather events and natural disasters; inability to protect and enforce the company's intellectual property rights; and integration of acquired businesses and completion of divestitures of underperforming or non-strategic assets or businesses. The company undertakes no duty to update any forward-looking statements as a result of future developments or new information.