Dordrecht, 23 oktober 2012

New Page 1

DuPont maakt resultaten derde kwartaal 2012 bekend
Start herstructureringsplan om productiviteit, concurrentiekracht en groei te versnellen

• De winst over het derde kwartaal 2012 uit lopende bedrijfsactiviteiten, exclusief incidentele posten, bedroeg 0,32 dollar per aandeel tegenover 0,60 dollar per aandeel vorig jaar (zie schema B.) Gerapporteerde winst (verlies) over het huidige kwartaal uit lopende bedrijfsactiviteiten bedroeg (0,05) dollar per aandeel tegenover 0,39 dollar per aandeel vorig jaar.
  • De winst van het gehele bedrijf in het derde kwartaal van 2012, exclusief incidentele posten, bedroeg 0,44 dollar per aandeel tegenover 0,69 dollar per aandeel vorig jaar. De gerapporteerde winst voor het gehele bedrijf bedroeg 0,01 dollar per aandeel tegenover 0,48 dollar per aandeel vorig jaar (zie schema D.)
  • De Performance Coatings business van het bedrijf is, vanwege het lopende verkoopproces, opnieuw gerubriceerd en gerapporteerd als beëindigde bedrijfsactiviteit voor alle gepresenteerde perioden.
  • De omzet in het derde kwartaal uit lopende bedrijfsactiviteiten bedroeg 7,4 miljard dollar ofwel 9 procent lager dan vorig jaar, wat vooral wordt veroorzaakt door lagere volumes in de onderdelen Electronics & Communications en Performance Chemicals, voornamelijk in de regio Asia Pacific. De omzet van het bedrijf laat een 5 procent lager volume zien, 4 procent negatieve valuta-invloeden en 1 procent netto reductie vanwege wijzigingen in de portfolio, die gedeeltelijk werden gecompenseerd door 1 procent hogere lokale prijzen.
  • De omzet van het onderdeel Agriculture steeg met 4 procent door meer volume en hogere prijzen, inclusief 10 procent tegenvallende valutakoersen. De onderdelen Performance Materials en Nutrition & Health leverden sterke winstgroei in het kwartaal.
  • Het bedrijf is begonnen met een herstructureringsplan om de productiviteit te verhogen, de concurrentiekracht te vergroten en de groei te versnellen. Dit plan zal besparingen vóór belastingen opleveren van rond de 450 miljoen dollar (300 miljoen dollar in 2013) door corporate kosten voor de ondersteuning van Performance Coatings weg te nemen en door aanvullende kostenbesparende maatregelen om de concurrentiekracht te vergroten. Het herstructuringsplan omvat het schrappen van 1.500 arbeidsplaatsen wereldwijd in de komende 12 tot 18 maanden. Bovendien blijft het bedrijf op koers om de productiviteitesdoelstellingen voor geheel 2012 te halen, zowel op het gebied van vaste kosten als werkkapitaal.
  • DuPont verwacht dat de winst uit lopende activiteiten over geheel 2012, exclusief incidentele posten, uitkomt tussen de 3,25 en 3,30 dollar per aandeel. De winst per aandeel vorig jaar bedroeg, op vergelijkbare basis, 3,55 dollar per aandeel.

Vandaag nemen we aanvullende maatregelen om de concurrentiekracht te verbeteren en de markt gedreven innovatie en groei te versnellen door de organisatie te fine-tunen, kosten weg te nemen en ons nog meer dan tot nu toe toe te leggen op productiviteit," zei DuPont Bestuursvoorzitter en CEO Ellen Kullman. "We blijven in veel onderdelen van ons bedrijf goed presteren, en in sommige onderdelen presteren we zelfs bovengemiddeld ondanks de fluctuerende markt. Minder vraag dan verwacht in titanium dioxide en photovoltaïsche markten droegen bij tot lagere derdekwartaalwinst dan vorig jaar. We pakken deze uitdagingen nu op om onze prestaties te verbeteren.

Resultaten uit lopende bedrijfsactiviteiten

De geconsolideerde netto-omzet over het derde kwartaal 2012 daalde met 9 procent vergeleken met het voorgaande jaar tot 7,4 miljard dollar door lagere volumes (5 procent), negatieve valuta-invloeden (4 procent) en portfoliowijzigingen (1 procent), deels gecompenseerd door hogere lokale verkoopprijzen (1 procent). De onderstaande tabel geeft de verkoop per regio en de variantie weer ten opzichte van het derde kwartaal 2011.

De winst van de bedrijfsonderdelen vóór belastingen (PTOI) uit lopende bedrijfsactiviteiten over het derde kwartaal 2012 bedroeg 356 miljoen dollar vergeleken met 778 miljoen dollar over het derde kwartaal 2011. Exclusief incidentele posten is de PTOI gedaald met 24% tot 816 miljoen dollar, ten opzichte van 1.071 miljoen dollar in het voorgaande jaar, zoals weergegeven in onderstaande tabel.

klik hier voor tabel

Over het derde kwartaal 2012 werd een verlies uit lopende bedrijfsactiviteiten geleden van 40 miljoen dollar, ten opzichte van een winst in 2011 van 376 miljoen dollar. Wanneer incidentele posten buiten beschouwing worden gelaten, bedroeg de winst 302 miljoen dollar, 277 miljoen dollar of 48 procent lager, ten opzichte van 579 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2011.
Winst per aandeel

* Zie schema’s B en C voor de lijst van incidentele posten en hun effect per onderdeel.
The following is a summary of business results for each of the company’s reportable segments, comparing third quarter 2012 with third quarter 2011, for sales and PTOI (loss), excluding significant items. References to price are on a U.S. dollar basis, including the impact of currency.

Agriculture – Sales of $1.4 billion were up 4 percent on 7 percent higher volume partially offset by 3 percent lower prices inclusive of a 10 percent currency headwind. For Pioneer seed, volume growth reflects a strong start to the Southern Hemisphere planting season. Higher local prices for both corn and soybeans were partially offset by the impact of unfavorable currency. Crop Protection sales growth was underpinned by strong demand for insect control products and fungicides; while higher local prices across all market segments were more than offset by unfavorable currency. PTOI seasonal loss was ($85) million versus ($69) million in the prior year as strong sales were more than offset by unfavorable currency, higher input costs in seeds and higher investments in commercial and R&D activities to support growth.

Electronics & Communications – Sales of $607 million were down 28 percent on 20 percent lower volume and 8 percent lower prices, primarily pass-through of lower metals prices. Volume declined in photovoltaic materials, partially offset by continued strong demand for materials in smart phones and tablets. PTOI of $40 million declined $59 million from lower volume.

Industrial Biosciences – Sales of $292 million were flat compared to prior year as higher volume was offset by lower prices, primarily related to unfavorable currency. Volume growth reflects strong biomaterial sales into carpeting, as well as continued growth in animal nutrition and food enzymes. PTOI of $42 million was up $8 million on higher volume and the realization of cost synergies related to the integration of the Danisco enzyme business.

Nutrition & Health – Sales of $876 million were up 4 percent on higher volume, reflecting strong demand for specialty food ingredients and Solae soy specialties. Higher local prices were offset by unfavorable currency. PTOI of $87 million was up $32 million on higher local selling prices, higher volume and the realization of cost synergies related to the integration of the Danisco specialty food ingredients business.

Performance Chemicals – Sales of $1.7 billion were down 19 percent, with 18 percent lower volume and 1 percent lower prices against a quarter with record titanium dioxide volume. Sales declined on lower demand for titanium dioxide and fluoropolymers. Volumes were pressured by softness in Europe and Asia Pacific primarily due to lower infrastructure spend and weak construction markets. PTOI of $372 million decreased $221 million on lower volume.

Performance Materials – Sales of $1.6 billion were down 8 percent, with 7 percent lower prices and a 3 percent reduction from a portfolio change, partially offset by 2 percent higher volume. Lower prices reflect unfavorable currency and mix. Stable packaging markets and continued strong demand in automotive were partially offset by softness in the industrial and electronics markets. PTOI of $306 million increased $75 million due to lower feedstock costs and higher volume, partially offset by unfavorable currency.

Safety & Protection – Sales of $934 million were down 7 percent, with 4 percent lower prices, primarily due to unfavorable currency, and 3 percent lower volume. Volume declined due to stalled infrastructure projects in China, weaker industrial conditions in Europe and lower US public sector demand. Trends in US housing are encouraging. PTOI of $103 million decreased $15 million on weaker mix and unfavorable currency.

Additional information is available on the DuPont Investor Center website at www.investors.dupont.com.

Vooruitzichten

DuPont verwacht dat de winst uit lopende activiteiten over geheel 2012, exclusief incidentele posten, uitkomt tussen de 3,25 en 3,30 dollar per aandeel. De winst bedroeg vorig jaar, op vergelijkbare basis, 3,55 dollar per aandeel.

Update over verkoop Performance Coatings

Op 30 augustus 2012 maakte DuPont de ondertekening van een definitieve overeenkomst bekend om haar Performance Coatings business te verkopen voor 4,9 miljard dollar in cash en de overname van 250 miljoen dollar aan ongedekte pensioenverplichtingen. DuPont verwacht dat de cash opbrengst na belastingen ongeveer 4 miljard dollar zal bedragen. Vanaf de resultaten over het derde kwartaal is het Performance Coatings onderdeel gerubriceerd als beëindigde bedrijfsactiviteit en met terugwerkende kracht niet meer begrepen in de resultaten van de lopende bedrijfsactiviteiten. Huidige kwartaalwinsten van beëindigde bedrijfsactiviteiten bedroegen 0,06 dollar per aandeel, waarin 0,06 dollar is opgenomen aan kosten die te maken hebben met bijkomende belastingaanspraken die in acht genomen moeten worden. De winst bedroeg vorig jaar 0,09 dollar per aandeel. Indien de 0,06 dollar aan kosten die te maken hebben met bijkomende belastingaanspraken buiten beschouwing worden gelaten, verwacht het bedrijf dat de winst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten voor geheel 2012 uitkomt op 0,41 dollar per aandeel. De verkoop wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2013 afgerond.

Use of Non-GAAP Measures

Management believes that certain non-GAAP measurements are meaningful to investors because they provide insight with respect to ongoing operating results of the company. Such measurements are not recognized in accordance with generally accepted accounting principles (GAAP) and should not be viewed as an alternative to GAAP measures of performance. Reconciliations of non-GAAP measures to GAAP are provided in schedules C and D.
DuPont (NYSE: DD) has been bringing world-class science and engineering to the global marketplace in the form of innovative products, materials, and services since 1802. The company believes that by collaborating with customers, governments, NGOs, and thought leaders we can help find solutions to such global challenges as providing enough healthy food for people everywhere, decreasing dependence on fossil fuels, and protecting life and the environment. For additional information about DuPont and its commitment to inclusive innovation, please visit http://www.dupont.com.

Forward-Looking Statements: This news release contains forward-looking statements which may be identified by their use of words like “plans,” “expects,” “will,” “anticipates,” “believes,” “intends,” “estimates” or other words of similar meaning. All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company’s growth strategy, product development, regulatory approval, market position, anticipated benefits of acquisitions, outcome of contingencies, such as litigation and environmental matters, expenditures and financial results, are forward-looking statements. Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized. Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company’s control. Some of the important factors that could cause the company’s actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; significant litigation and environmental matters; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, weather events and natural disasters; inability to protect and enforce the company's intellectual property rights; and integration of acquired businesses and completion of divestitures of underperforming or non-strategic assets or businesses. The company undertakes no duty to update any forward-looking statements as a result of future developments or new information.