Dordrecht, 21 november 2012

30 jaar DuPont™ Teflon® FEP productie in Dordrecht
Miljoeneninvestering in verduurzaming productieproces
DuPont in Dordrecht viert de 30ste verjaardag van de DuPont™ Teflon® FEP (Fluorinated ethylene propylene polymer) fabriek. De productie startte in 1982 als uitbreiding van de DuPont™ Teflon® PTFE (polytetrafluoroethelene) fabriek die in 1967 de deuren opende. Een investering van ettelijke miljoenen euro’s verbetert de productie van Teflon® fluoropolymeren, waardoor een nog geavanceerder en milieuvriendelijker productieproces mogelijk is.
“Dir is een belangrijke mijlpaal in het bestaan van de DuPont fluoropolymerenproductie wereldwijd”, zegt directeur Paul Meyers van de DuPont vestiging in Dordrecht. “Honderden klanten overal ter wereld hebben ons product de afgelopen 30 jaar gebruikt in producten die zij aan miljoenen klanten leverden.”
DuPont™ Teflon® FEP staat er bekend om dat het bestand is tegen chemicaliën, uitstekende elektrische eigenschappen heeft en hittebestendig is (tot wel 200°C). Bovendien is FEP sterk bij lage temperaturen en is het vlamwerend. De meeste mensen gebruiken DuPont™ Teflon® FEP, maar de meesten van hen zonder het te beseffen. Het wordt in vrijwel alle electronische apparaten gebruikt om ruis in antennes te voorkomen, variërend van mobieltjes, smartphones en tablets, tot laptops en navigatiesystemen in auto’s. Waar sprake is van hitte, agressieve stoffen en het op isolatie aankomt, wordt gerekend op de eigenschappen van FEP. Zo wordt het materiaal onder meer gebruikt in de automatische versnellingsbakken van luxe auto’s waar het zorgt voor de isolatie van electronische bekabeling en de bekabeling beschermt tegen de hitte en agressieve eigenschappen van de olie in de versnellingsbak.
De 30ste verjaardag van de DuPont™ Teflon® FEP fabriek valt samen met de ingebruikname van een nieuwe waterbehandelingsinstallatie die een sleutelrol speelt in de verduurzaming van het productieproces.
“Met nieuwe, zeer innovatieve technologie hebben we het productieproces van DuPont™ Teflon® fluoropolymeren verder kunnen verbeteren zodat we het water uit ons productieproces kunnen hergebruiken – wat een waterbesparing van 25.000 m3 per jaar betekent – en kunnen we een hulpstof uit het proces ook terugwinnen”, vult Meyers aan. “Het milieu profiteert van de uitbreiding van de waterbehandelingsinstallatie van de fabriek.”
DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.