Dordrecht, 11 december 2012

New Page 2

Wit blijft wereldwijd meest gekozen autokleur volgens 2012 DuPont Automotive Color Populariteitsonderzoek
Kleurenvoorkeuren uit 11 belangrijkste automarkten
Wit/wit parelmoer staat volgens het 2012 DuPont Automotive Color Popularity Report voor het tweede achtereenvolgende jaar bovenaan als meest populaire autokleur ter wereld. Zwart/zwart effect schuift op naar wereldwijd de tweede plaats dit jaar, vooral vanwege de gestegen populariteit in de Asia Pacific markt omdat deze kleur wordt geassocieerd met hoge kwaliteit en luxe. Zilver viel terug naar de derde plaats, omdat de populariteit ervan overall minder populariw erd, vooral in de belangrijke grote automarkten van Europa en Azië.
Klik op de thumbnail om het plaatje te downloaden. Veel meer graphs zijn hier beschikbaar.

2012 DuPont Automotive Color Popularity Report - World

Het onderzoek van DuPont, dat al 60 jaar oud is, is het meest uitgebreide en langst lopende onderzoek in zijn soort in de automobielindustrie. Als enige rapport geeft het zowel een wereldranglijst van populaire autokleuren als regionale trends in 11 belangrijke autoregio’s in de wereld.
Wit/wit parelmoer schoof in 2012 op naar de top van de lijst in Europa en voert de ranglijst aan als populairste autokleur in Noord-Amerika (VS en Canada), Japan, Zuid-Korea, Rusland, Zuid-Afrika en Mexico. Overall vertegenwoordigt wit/wit parelmoer 23 procent van de markt wereldwijd volgens het onderzoek van DuPont in 2012.
Zwart/zwart effect staat bovenaan als populairste autokleur in China, maar staat op de tweede plaats wereldwijd, met een aandeel van 21 procent. Zilver maakt de top drie af en is het populairst in Zuid-Amerika, Brazilië en India, maar viel vier procent van 22 procent in 2011 naar 18 procent van de totale automobielmarkt wereldwijd.
Rood, grijs en bruin/beige wonnen elk één procent ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar, terwijl blauw op hetzelfde percentage bleef als in 2011.
De top tien van populairste autokleuren wereldwijd ziet er volgens DuPont als volgt uit:
1. Wit/Wit Parelmoer – 23 procent
2. Zwart/Zwart Effect – 21 procent
3. Zilver – 18 procent
4. Grijs – 14 procent
5. Rood – 8 procent
6. Blauw – 6 procent
7. Bruin/Beige – 6 procent
8. Groen – 1 procent
9. Geel/Goud – 1 procent
10. Anders – 2 procent
In Europa heeft wit/wit parelmoer (24 procent van de totale Europese markt) de kleur zwart afgetroefd (nu 23 procent van de markt), maar zwart behoud de populariteit in het midden/MPV-segment en het luxe-/luxe SUV-segment.

In Noord-Amerika blijft de topdrie ongewijzigd met wit/wit parelmoer (voor het zesde jaar op zij, in 2012 24 procent), zwart op de tweede plaats (19 procent, vooral populair in het midden- en luxesegment en voor SUV’s) en zilver (16 procent) op de derde plek.

Wit wint aan populariteit in de region Azië Pacific en staat bovenaan in Japan en Zuid-Korea, terwijl zwart in China bovenaan staat en zilver in India aan de leiding gaat.

Wit/wit parelmoer (18 procent), zilver (15 procent) en zwart/zwart effect (14 procent) vormen in Rusland de topdrie, maar meer sprekende kleuren zijn in opkomst, zoals rood en blauw. In Rusland staat groen met 8 procent wereldwijd het hoogst.

Zilver voert in Zuid-Amerika de ranglijst aan met een marktaandeel van 29 procent, maar moest ten opzichte van vorig jaar één procent inleveren. Wit/wit parelmoer staat op de tweede plaats en zwart/zwart effect staat op de derde plaats.

Wit/wit parelmoer blijft in Zuid-Afrika de ranglijst aanvoeren en heeft met meer dan 38 procent het grootste marktaandeel wereldwijd, gevolgd door zilver (20 procent) en zwart/zwart effect en grijs (elk 13 procent marktaandeel).

DuPont 2012 Trend Show “Color Mind” laat wereldwijde kleurentrends zien
Het 60e Global Automotive Color Popularity Rapport wordt gecompleteerd door nieuwe styling trends en technologieën die een kleurrijke inspiratiebron vormen voor auto-ontwerpers. De nieuwste collectie heet “Color Mind” en telt de vier volgende groepen:

Uitzonderlijke luxe en kwaliteit worden geassocieerd met kleuren uit de “Noble Ambition” groep. Luxe goederen kenmerken zich door alle tijden heen door deze kleuren, zoals een juweelachtig groen, “Ivy League,” een parelend wit, “Prince Charming,” en een sterke bronstint, “Nobelist."

Opvallende design trends en modern kleuren worden overdriven in de “Individual Attitude” groep. Deze gestileerde kleuren zijn bedoeld voor de modieuze individuen die willen opvallen. Het gaat onder meer om een intens en vol rood, “Eye Candy,” een donkere groenblauwe kleur, “Miss Personality,” en een zachte roze metallic kleur, “Lone Wolf.”

Innovatieve technologieën en energie-initiatieven worden gesuggereerd in de “Progressive Nature” groep. Enkele van de metallic varianten zijn “Electronic Beat” en “Virtual Vision.” Tot de natuurlijke kleuren behoren beige, “High Tech Nature” en een middenbruine aardkelur, “Futurist.”

Historische autokleuren komen tot leven in de “Authentic History” groep. Hierin worden populaire kleuren uit het verleden van een moderne inslag voorzien. Belangrijke kleuren zijn “Re-imagined Gray” en “Green Revival”. Andere zijn onder meer het helder rode “Famous” en een grijsblauwe kleur, “Global Heritage”. Deze laatste kleurentrends worden geschikt gemaakt voor vooraanstaande technologie en appplicatieprocessen die in de hedendaagse autofabricage worden gebruikt.

DuPont Performance Coatings wordt al meer dan 90 jaar erkend als vooraanstaand bedrijf in kleurentechnologie. Het bedrijf levert enkele van de meest innovatieve kleuren en kleurensystemen aan de industrie. Eerder dit jaar kondigden DuPont en de wereldwijde vermogensbeheerder The Carlyle Group (NASDAQ: CG) een definitieve overeenkomst aan waarmee Carlyle DuPont Performance Coatings koopt voor $4,9 miljard in contanten. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2013 worden afgerond, afhankelijk van belastingvoorwaarden en wettelijke goedkeuringen.

Na de verkoop van de Performance Coatings business blijft DuPont nauw betrokken bij de automobielindustrie. Na afronding van de overeenkomst zal DuPont meer dan $3 miljard omzet hebben uit geavanceerde materialen in de automobielindustrie. Het bedrijf blijft nauw samenwerken met klanten in de auto-industrie om zijn uit wetenschap voortgekomen innovaties toe te passen voor het lichter maken van auto’s, voor revolutionaire en milieuvriendelijke koelmiddelen, op biotechnologie gebaseerde stoel- en hemelbekleding en volgende generatie biobrandstoffen.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.