Dordrecht, 18 maart 2013

De rode knop van je autogordel, tandwieltjes in elektrische tandenborstels, pennen, skibindingen of medische toepassingen: DuPont™ Delrin® wordt er voor gebruikt vanwege de veiligheid en betrouwbaarheid van het materiaal. En vaak wordt deze Delrin® gemaakt op de productielocatie van DuPont in Dordrecht. Deze locatie viert in maart het 50-jarig bestaan.

De fabriek begon in 1963 met alleen een zogenaamde Compounding afdeling, In 1973 werd de Delrin® Chemical eenheid in gebruik genomen en in 1993 was de gehele productieketen compleet. “Wij produceren Delrin® van begin tot eind”, zegt unit manager René de Jonge. “Bovendien exporteren we ‘fluff’, Delrin® in poedervorm, naar andere vestigingen van DuPont die er de uiteindelijke kunststof korrels van maken.”

Delrin® werd in 1956 gepatenteerd door DuPont en wordt vaak omschreven als de meest “metaal-achtige” kunststof, die lichtgewicht eigenschappen biedt voor bijna iedere denkbare toepassing.  De kunststof is zo sterk als metaal, maar veel lichter.

De consument heeft vaak niet in de gaten dat hij Delrin® gebruikt wanneer hij gebruik maakt van de autogordelvergrendeling, ritsen, pennen en aanstekers, maar bij industrieel ontwerpers staat de Delrin® bekend vanwege de uitzonnderlijke combinatie van sterkte, stijfheid, lage (rol)weerstand en slijtvastheid. Deze eigenschappen maken de kunststof uitermate geschikt voor tandwielen, motoren en transportsystemen om er voor te zorgen dat bewegende delen ook echt blijven bewegen. Deze eigenschappen dragen ook bij aan een lager energieverbruik.

De fabriek in Dordrecht werkt volgens het principe van Good Manufacturing Practice, een standaard in de voedingsmiddelen- en geneesmiddelenindustrie. “Door te werken volgens die standaard kunnen onze producten ook in die industrieën worden gebruikt, voor bijvoorbeeld transportbanden of voor medische apparatuur. Zo worden bijvoorbeeld injectiepennen voor insuline van Delrin® gemaakt”, aldus de Jonge.

Voor nieuwe toepassingen werkt de fabriek in Dordrecht nauw samen aan nieuwe toepassingen met klanten en het European Technical Center van DuPont in het Zwitserse Meyrin. De Jonge: “Daarbij richt veel onderzoek richt zich op het ontwikkelen van energiezuinige toepassingen.” Ook de fabriek zelf heeft in de afgelopen jaren veel energie weten te besparen. Zo heeft de fabriek de uitstoot van CO2 jaarlijks met 5.000 ton verminderd door slimmer met energie om te gaan. Door toepassing van een nieuwe technologie in de koeltoren van Delrin® bespaart het bedrijf jaarlijks 91.000m3 drinkwater, te vergelijken met het verbruik van 650 huishoudens.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens

en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.