Dordrecht, 23 april 2013

DuPont maakte vandaag de winst per aandeel over het eerste kwartaal 2013 bekend van $1,56 vergeleken met $1,64 winst per aandeel vorig jaar.  GAAP1 winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten was $1,47 versus $1,48 in het voorgaande jaar.  Belangrijkste factoren van de kwartaalresultaten waren de recordwinsten van het segment Landbouw deels teniet gedaan door de verwachte daling voor het segment Performance Chemicals.  DuPont herbevestigde haar verwachtingen van de winst per aandeel over het gehele jaar en maakte vandaag een dividendverhoging van   5 procent bekend.

• De omzet steeg met 2 procent en bedroeg $10,4 miljard door hogere omzetvolumes. Hogere lokale verkoopprijzen (1%) werden deels teniet gedaan door negatieve valuta-invloeden.

• De recordwinst van het bedrijfssegment Landbouw steeg met 13 procent en bedroeg $1,5 miljard. De omzet steeg met 14 procent door een sterke toename van de verkoopvolumes, voornamelijk in Noord Amerika en Latijns-Amerika, en door hogere verkoopprijzen van nieuwe zaad- en gewasbeschermingsproducten.

• De totale winst van alle segmenten daalde met 8% en bedroeg $2,3 miljard, voornamelijk door een daling van $320 miljoen (ongeveer $,26 winst per aandeel) in Performance Chemicals vergeleken met hoge resultaten van vorig jaar.

• Het bedrijf heeft de verkoop van de Performance Coatings business afgerond, kocht voor één miljard dollar aandelen terug en verminderde de nettoschuld.

• Opbrengsten van kostenproductiviteit en herstructureringsbesparingen liggen op koers om de doelstellingen voor het gehele jaar te halen of te overtreffen.

• Het bedrijf bevestigt opnieuw de operationele winstverwachting van $3,85 tot $4,05 per aandeel, wat een stijging van tussen de 2 en 7 procent betekent ten opzichte van de $3,77 winst per aandeel in 2012.

“Het eerste kwartaal eindigde volgens verwachting, met een sterke bijdrage van het segment Landbouw en een daling van het segment Performance Chemicals na topprestaties vorig jaar,” zei DuPont bestuursvoorzitter en CEO Ellen Kullman. “Onze strategieën voor groei en voor verbeterd rendement op vermogen hebben effect door ons te blijven concentreren op innovatie die op wetenschap is gebaseerd en op toonaangevende productiviteitsverbetering.  We zullen onze aandeelhouders waarde blijven bieden zoals we hebben laten zien met ons programma om aandelen terug te kopen, onze balans te versterken en ons dividend te verhogen.”

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.