Dordrecht, 14 mei 2013

Syngenta en DuPont sluiten overeenkomst om technologie uit te wisselen voor de lancering van nieuwe gewasbescherming tegen schimmels

Syngenta en DuPont hebben vandaag licentieovereenkomsten bekendgemaakt  waarmee beide bedrijven hun gewasbeschermingsportfolio kunnen uitbreiden en waarmee zij op een efficiëntere manier nieuwe producten op de markt kunnen brengen.

Syngenta heeft van DuPont een wereldwijde licentie verkregen om producten te ontwikkelen die het fungicide oxathiapiprolin van DuPont bevatten. De ontwikkeling van deze nieuwe piperidinyl thiazole isoxazoline klasse van fungicide (gewasbescherming tegen schimmel) betekent een aanzienlijke verbetering voor telers om ziekten in aardappelen, druiven, groenten en andere bijzondere gewassen te beheersen.

Volgens de overeenkomsten krijgt Syngenta de exclusieve rechten voor het gebruik op blad en in de grond op alle gewassen in Noord-Amerika. Ook krijgt Syngenta de exclusieve rechten wereldwijd voor de toepassing in producten die gazon en tuin beschermen. Syngenta is ook verzekerd van de rechten op bepaalde gewassen voor zaadbehandeling wereldwijd en voor de ontwikkeling van gebruik op blad en in de grond op bepaalde gewassen buiten Noord-Amerika.

De overeenkomst biedt DuPont exclusief toegang tot Solatenol™ van Syngenta om die te mengen met picoxystrobin van DuPont tegen schimmels voor gebruik bij sojabonen en andere gewassen in Brazilië. Solatenol™ is een nieuw benz-pyrazole SDHI middel tegen schimmels dat een nieuwe aanpak mogelijk maakt zonder kruisresistentie tegen bestaande schimmelbestrijdingsmiddelen. Het biedt uitstekende en langdurige beheersing van Aziatische roest bij sojabonen.

“Deze overeenkomst demonstreert opnieuw de commitment van DuPont Crop Protection naar onze klanten toe, door samen te werken om innovatieve producten te leveren van onze robuuste pijplijn, terwijl steeds gefocust wordt op duurzaamheid en het maximaliseren van aandeelhouderswaarde”, zei Rik L. Miller, president, DuPont Crop Protection. “Deze beslissing biedt DuPont de mogelijkheid oplossingen te bieden die onze klanten helpen hun productiviteit en winstgevendheid te verbeteren, nu en in de toekomst.”

Syngenta’s Chief Operating Officer John Atkin zei: “Toegang tot oxathiapiprolin zal onze wereldleidende fungicide portfolio nog verruimen. Diverse werkingsmechanismen zijn cruciaal voor ziektebestrijding en om de levenscyclus van bestaande producten te ondersteunen. We zijn ook verheugd dat deze overeenkomst zal bijdragen tot het maximaliseren van het marktaandeel van Solatenol™ in Brazilië.”

De transactie is onderworpen aan de goedkeuring van de van toepassing zijnde regelgevende instanties. De financiële voorwaarden van de overeenkomst werden niet bekendgemaakt.

Syngenta is één van ’s werelds toonaangevende bedrijven met meer dan 27.000 medewerkers in meer dan 90 landen met een gemeenschappelijk doel: Bringing plant potential to life. Door eersteklas onderzoek, mondiaal bereik en toewijding aan onze klanten helpen we opbrengsten te verhogen, het milieu te beschermen en de gezondheid en kwaliteit van leven te verbeteren.
Voor meer informatie ga naar www.syngenta.com

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.