Dordrecht, 29 augustus 2013

Donderdag 29 en vrijdag 30 augustus zijn de eerste brugdelen geplaatst  voor de stoomleiding tussen de locaties van HVC en Du Pont de Nemours in Dordrecht. Op vrijdag werd het langste deel uit één stuk ( 43 meter) over het hek tussen beide bedrijven en over de rangeersporen van DuPont aangebracht. De leiding tussen HVC en DuPont zal ongeveer een kilometer lang zijn. Naar verwachting gaat de stoomleiding in december in bedrijf.

In oktober 2012 tekenden de twee bedrijven een overeenkomst voor de levering van stoom van HVC aan DuPont.  Na een periode van intensieve technische studies en voorbereiding startte in juli 2013 de aanleg.

Door stoom af te nemen van HVC  neemt de CO2-uitstoot van de Dordtse locatie van DuPont met zo’n 30 procent af, een besparing van ruwweg 50.000 ton CO2 op jaarbasis. Deze hoeveelheid is te vergelijking met de uitstoot van zo’n 15.000 middenklasseauto’s bij gemiddeld 20.000 kilometer per jaar. Deze samenwerking levert ook een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming van de gemeente Dordrecht.

Over HVC

HVC voert het energie- en grondstoffenbeheer uit voor 52 aandeelhoudende gemeenten en de slibverwerking voor zes aandeelhoudende waterschappen (Delfland, Rijnland, Rivierenland, Schieland & de Krimpenerwaard, Hollandse Delta en Hollands Noorderkwartier). Als samenwerkingsverband met aandeelhoudende overheden uit Noord- en Zuid-Holland, Flevoland en Friesland, beoogt HVC bij te dragen aan de doelstellingen van die overheden op het gebied van CO₂-reductie en materiaalhergebruik. Ga voor meer informatie naar www.hvcgroep.nl.

Over DuPont

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.