Dordrecht, 12 september 2013

Tien weken groot onderhoud bij DuPont in Dordrecht

DuPont in Dordrecht voert de komende tien weken grootschalige onderhoudswerkzaamheden uit aan verschillende fabrieken op het terrein aan de Baanhoekweg. Tussen nu en half oktober wordt een grote onderhoudsstop uitgevoerd in de fabrieken van Fluoroproducts en van Viton®. Daarom worden deze tijdelijk stilgelegd. Van eind oktober tot half november wordt bij de Delrin® fabrieken een kleinere onderhoudsstop gehouden.

“De werkzaamheden worden ruim van tevoren gepland en kunnen alleen worden uitgevoerd als de fabrieken stil liggen”, legt onderhoudsplanner Robert Bernaards van DuPont uit. “Jaarlijks gaat steeds één van de twee fabriekscomplexen in groot onderhoud en heeft de andere een kleinere stop. Dat wordt nauw afgestemd met de zusterfabrieken elders in de wereld, zodat we onze klanten hun producten kunnen blijven leveren.”

Wat er tijdens de onderhoudsstop moet gebeuren wordt bijna twee jaar van tevoren al gepland omdat het vaak om complexe ingrepen gaat en omdat al het materiaal ruim van tevoren moet worden besteld. “We maken systemen in de fabriek schoon, we voeren wettelijke inspecties uit en installeren nieuwe apparatuur. Hieraan gaat een gedegen voorbereiding vooraf. Alle activiteiten en materialen moeten goed worden gepland en op tijd binnen zijn om betrouwbaar aan zo’n stop te kunnen beginnen. Belangrijk is dat we ook volgens planning weer in productie gaan. Tijdens de stop worden alle activiteiten in één integraal schedule gepland en wordt de voortgang dagelijks bijgehouden. Na de onderhoudswerkzaamheden worden alle systemen technisch gecontroleerd waarna de fabriek wordt overgedragen aan productie. Die test eerst alle systemen zodat er weer veilig kan worden opgestart”, aldus Bernaards.

Het onderhoud wordt niet alleen door medewerkers van DuPont uitgevoerd. Er komen in deze periode tot wel 500 extra mensen binnen, die eerst allemaal een veiligheidstraining van DuPont hebben gevolgd. Ook tijdens de werkzaamheden wordt er scherp op toegezien dat de klussen veilig worden uitgevoerd. Met de onderhoudswerkzaamheden zorgt het bedrijf ervoor dat de fabrieken veilig kunnen produceren en voldoen aan de eisen die eraan worden gesteld.

Bij de vestiging van Du Pont de Nemours in Dordrecht werken meer dan 870 mensen. De locatie in Dordrecht werd in 1959 opgericht en produceert onder meer verschillende kunststoffen. DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.