Dordrecht, 10 oktober 2013

DuPont introduceert DuPont™ Nomex® XF voor luchtvaartindustrie

DuPont introduceert DuPont™ Nomex® XF, een unieke oplossing voor toepassing als vlamvertrager in de luchtvaartindustrie als bescherming van passagiers. Nomex® XF is een nieuw materiaal dat de aluminium vliegtuigromp beschermt met een stevige, duurzame en lichte vlambarrière waarmee kan worden voorkomen dat vuur van buitenaf de cabine binnenkomt. Daarmee krijgen passagiers extra tijd om aan dergelijk gevaar te ontsnappen. Het materiaal kan ook verspreiding van vlammen helpen te voorkomen waardoor een brand zich niet via de isolatie in het vliegtuig uitbreidt.

“DuPont brengt al heel lang innovaties op de markt die de luchtvaartindustrie ondersteunen,” zegt Marc Doyle, president, DuPont Protection Technologies.  “DuPont™ Kevlar® en Nomex® vezels worden al meer dan 40 jaar succesvol gebruikt in de luchtvaartindustrie en Nomex® XF is de nieuwste stap in ons streven vliegtuigen en hun passagiers te beschermen. Dit nieuwe materiaal komt tegemoet aan een belangrijke vraag in de markt en laat zien hoe gezamenlijke inspanning tot innovatieve oplossingen kan leiden.”

Nomex® XF is ontwikkeld aan de hand van vragen van klanten. Het materiaal is ontwikkeld voor toepassing in toestellen in de commerciële luchtvaart en kan direct worden verwerkt in ontwerpen die voldoen aan de Federal Aviation Regulations (FAR) 25.853 en 25.856 standaarden. Het is bedoeld voor toepassingen die een vuurbestendigheid vereisen tot 1.100 graden Celsius. De Nomex® XF brandbestendigheid bidet flexibele, dunne en zeer lichte bescherming en kan worden verwerkt in thermo-akoestische isolatie. Het laat zelfs na 10 minuten geen vuur door, wat een verdubbeling is van de eisen die de FAR 25.856(b) standaard stelt aan doorbranden.

Nomex® vezel wordt wereldwijd al meer dan 40 jaar gebruikt in thermische bescherming en DuPont is een vooraanstaande leverancier van lichtgewicht en brandvertragende oplossingen in de luchtvaartindustrie. Honingraat composieten gemaakt van Nomex® en Kevlar® worden gebruikt in vliegtuigonderdelen als vloeren, interieurwanden, vrachtruimen, vleugeleinden en motorhuizen. De uitstekende verhouding in sterkte/gewicht bidet fabrikanten belangrijke kostenbesparende voordelen als energiebesparing en heeft zich bewezen als een vooraanstaande gewicht besparende oplossing  voor luchtvaartindustrie.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.

Klik hier voor een foto van de werking van Nomex® XF

Klik hier voor een foto van de Nomex® XF bag

Klik hier voor een foto van een vliegtuiginterieur