Dordrecht, 25 oktober 2013

DuPont heeft een nieuwe stap gezet in de transformatie naar een bedrijf met sterkere groei en meer waarde, doordat de Raad van Bestuur de leiding van het bedrijf toestemming heeft gegeven een volledige afsplitsing uit te voeren van het onderdeel Performance Chemicals, waartoe de Titanium Technologies en Chemicals & Fluoroproducts businesses behoren. DuPont heeft de intentie de verzelfstandiging uit te voeren door middel van een ‘tax-free spin-off’ voor aandeelhouders, afhankelijk van gebruikelijke voorwaarden. Na de voltooiing van de verzelfstandiging in ongeveer 18 maanden, zal 100 procent van de nieuwe private onderneming in handen zijn van aandeelhouders van DuPont.

“In vervolg op een grondig strategisch beoordelingsproces in het afgelopen jaar is de verzelfstandiging van Performance Chemicals duidelijk de beste keuze om betere aandeelhouderswaarde te bieden. Deze afsplitsing zal de transformatie van DuPont bevorderen, en twee sterke zeer concurrerende bedrijven opleveren”, zei DuPont Directievoorzitter en CEO Ellen Kullman. “Onze strategie levert al sterke resultaten. Na de afsplitsing zal DuPont een optimale portfolio hebben en zal het bedrijf profiteren van meer consistente winstgroei en minder volatiliteit, waardoor we onze mogelijkheden om meer constante groei te bieden kunnen verbeteren en kunnen investeren in toekomstige kansen. Performance Chemicals zal een topklasse bedrijf op wereldschaal blijken in industrial chemicals met producten die een leidende positie hebben in de sector en met een sterke cashflow.”

De verzelfstandiging van Performance Chemicals is de meest recente versterking van de portfolio van DuPont, ingegeven door de strategische richting van het bedrijf. Sinds 2010 heeft DuPont een aantal onderdelen aangekocht en afgestoten, waaronder de aankoop van Danisco, een toonaangevend bedrijf op het gebied van voeding- en biowetenschappen, en de verkoop van het onderdeel Performance Coatings eerder dit jaar.

Kullman zei dat zowel DuPont als Performance Chemicals ervaren en getalenteerde medewerkers heeft en gewaardeerde samenwerking wereldwijd met klanten en partners. Ieder bedrijf zal een op maat gesneden kapitaalstructuur hebben die voor ieder het waardecreërende plan het best zal ondersteunen, inclusief het beschikbaar stellen van kapitaal en kredietprofiel. DuPont verwacht dat beide bedrijven dividend zullen kunnen uitkeren dat in totaal overeenkomt met het dividend van DuPont op het moment van de afsplitsing. Het bedrijf gaat uit van afsplitsingskosten in het vierde kwartaal van tussen de $0,01 en $0,02 per aandeel, die niet in het bericht over de derde kwartaalcijfers waren opgenomen.

Met een nog duidelijker focus op groei op basis van wetenschap zal DuPont zijn unieke geïntegreerde mogelijkheden  in biologie, chemie en materiaalkunde kunnen versterken om de vooraanstaande posities in landbouw en voeding, bio-based industriële toepassingen en geavanceerde materialen verder te bevorderen. Het bedrijf zal vooral doorgaan met het benutten van zijn uitzonderlijke wetenschappelijke mogelijkheden in duurzame groeimarkten op het gebied van voeding, energie en bescherming en aandeelhouderswaarde leveren door omzet- en winstgroei.

Het onderdeel Performance Chemicals van DuPont zal na de afsplitsing  werken als een onafhankelijk, beursgenoteerd bedrijf. Het bedrijf zal toonaangevende businesses van wereldklasse hebben op het gebied van Titanium Technologies en Chemicals & Fluoroproducts, een stevig fundament hebben, sterke cashflow leveren en sterke posities hebben in aantrekkelijke marktsegmenten. Het onderdeel Performance Chemicals had in 2012 een omzet van zo’n $7 miljard.

Op 23 juli kondigde DuPont aan dat het strategische alternatieven zou onderzoeken voor zijn Performance Chemicals businesses als onderdeel van een continue beoordeling van de portfolio om de optimale businessmix te bepalen voor het maximaliseren van aandeelhouderswaarde. Evercore en Goldman Sachs zijn strategische adviseurs bij de afsplitsing.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.

Forward-Looking Statements:  This news release contains forward-looking statements which may be identified by their use of words like “plans,” “expects,” “will,” "believes," “intends,” “estimates,” “anticipates” or other words of similar meaning.  All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company’s growth strategy, product development, regulatory approval, market position, anticipated benefits of acquisitions, outcome of contingencies, such as litigation and environmental matters, expenditures and financial results, are forward-looking statements.  Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized.  Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company’s control.  Some of the important factors that could cause the company’s actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; significant litigation and environmental matters; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, weather events and natural disasters; ability to protect and enforce the company's intellectual property rights; and successful integration of acquired businesses; and separation of underperforming or non-strategic assets or businesses.  The company undertakes no duty to update any forward-looking statements as a result of future developments or new information.