Dordrecht, 16 december 2013

Twintig jaar tandenborstelharen uit Landgraaf

New Page 1

Landgraaf, – Je tandenborstel gebruik je elke dag. Maar heb je je wel eens afgevraagd waar die haartjes  gemaakt worden? In Europa, het Midden-Oosten en Afrika heeft één op de twee tandenborstels haartjes van de DuPont vestiging in Landgraaf. Daar werd onlangs een tweede productielijn geplaatst voor het maken van haartjes voor cosmeticakwastjes.

“DuPont is een wereldwijd opererend bedrijf”, zegt site manager Ed van Gulik. “De filamenten die we in Landgraaf produceren, zo noemen we de haartjes in vaktermen, verkopen we in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, zeg maar van Denemarken tot Zuid-Afrika en van Ierland tot Pakistan. Van de productie in Landgraaf maken onze klanten jaarlijks zo’n 600 miljoen tandenborstels.”

De fabriek in Landgraaf viert dit jaar zijn 20e verjaardag. “Een bijzondere verjaardag”, volgens Van Gulik, “want sinds kort hebben we een tweede productielijn. Daarop maken we haartjes voor de cosmetica-industrie, voor onder meer nagellakborsteltjes en mascararollers.” Eén op de twee tandenborstels heeft haartjes van DuPont. Bij de nagellakborsteltjes gaat het zelfs om 9 van de 10.

De DuPont vestiging aan de Minckelersstraat in Landgraaf biedt werk aan 35 mensen en zorgt ook voor werkgelegenheid bij nog eens zo’n 150 leveranciers in de regio.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.

Ed van Gulik plant manager