Dordrecht, 28 januari 2014

New Page 1

DuPont maakte vandaag een operationele winst over het vierde kwartaal van 2013 bekend van $0,59 per aandeel in vergelijking met $0,20 per aandeel in het voorgaande jaar.  GAAP1 winst uit lopende bedrijfsactiviteiten bedroegen $183 miljoen of $0,19 per aandeel, versus $4 miljoen of nul per aandeel in het afgelopen jaar. De resultaten over het vierde kwartaal weerspiegelen een sterke groei in volume, verbeterde operationele marges en een lager niveau van belasting in vergelijking met het voorgaande jaar.

Het bedrijf zei dat het over het gehele jaar 2014 een operationele winst van $4,20 tot $4,45 per aandeel verwacht, 8 tot 15 procent meer versus 2013. DuPont kondigde afzonderlijk aan dat de Raad van Bestuur toestemming heeft gegeven voor een programma om aandelen terug te kopen ter waarde van $5 miljard waarvan naar verwachting in 2014 $2 miljard.

“Onze sterke vierde kwartaalresultaten weerspiegelen een succesvolle aanpak door het gehele bedrijf heen tegen de achtergrond van een geleidelijk aan verbeterende wereldeconomie”, zei DuPont Voorzitter en CEO Ellen Kullman.  “Over het gehele jaar behaalden we groei van de operationele winst met twee cijfers en hogere marges, afgezien van een substantiële achteruitgang in Performance Chemicals. De verbetering werd veroorzaakt door meer volume, nieuwe innovatieve producten en productiviteitswinst.”

“Onze resultaten over 2013 en de strategische maatregelen laten zien dat we voortgang maken met ons plan om een DuPont te bouwen met meer groei en grotere waarde. Ook versterken de resultaten onze beslissing om Performance Chemicals af te splitsen in een sterk, onafhankelijk bedrijf”, zei Kullman. “Ons programma om aandelen ter waarde van $5 miljard terug te kopen weerspiegelt het voortdurende vertrouwen in ons plan om de waarde van DuPont voor aandeelhouders in 2014 en later verder te laten toenemen.”

Over het vierde kwartaal:

• De omzet van het bedrijf nam met 6 procent toe tot $7,7 miljard, met een volumegroei van  9 procent als afspiegeling van een stijgende vraag in alle segmenten en alle regio’s.
  • De operationele winst bedroeg $939 miljoen en nam met 52 procent toe versus $616 miljoen vorig jaar, met een verbeterde operationele marge in bijna alle segmenten.
  • Operationele winst van het Agriculture segment bedroeg $88 miljoen vergeleken met een operationeel verlies van $77 miljoen vorig jaar, veroorzaakt door sterke verkoop van insecticiden in Latijns-Amerika en transport van zaad dat eerder plaatsvond.
  • Electronics & Communications, Safety & Protection en  Nutrition & Health lieten een stijging van de operationele winst zien van respectievelijk 116 procent, 57 procent, en 40 procent.

Over het hele jaar:

• De winst over het hele jaar 2013 uit lopende bedrijfsactiviteiten bedroeg $3,88 per aandeel, 3 procent hoger dan de $3,77 per aandeel in 2012. De omzet steeg met 3 procent tot $35,7 miljard met een hoger verkoopvolume van 5 procent.  GAAP1 winst per aandeel uit lopende bedrijfsactiviteiten was $3,04 versus $2,59 in het voorgaande jaar.
  • De winst van de bedrijfssegmenten bedroeg $5,9 miljard, wat lager is dan de $6,3 miljard in het voorgaande jaar. Dit is voornamelijk te wijten aan een daling van $0,8 miljard ($0,66 per aandeel) in Performance Chemicals.  Exclusief Performance Chemicals in beide jaren, steeg de winst van de bedrijfssegmenten met $490 miljoen, of met 11 procent.
  • De winst van het bedrijfssegment Agriculture steeg 16 procent door 13 procent hogere verkoopvolumes, gedeeltelijk teniet gedaan door hogere inkoopkosten voor zaden en negatieve valuta-invloeden.  De omzetgroei werd voornamelijk gerealiseerd door wereldwijd hogere zaadprijzen en verkoopvolumes, door toegenomen verkoopvolumes van insecticiden en fungiciden, en het voordeel van een hoger eigendomsrecht in Pannar Seed (Pty) Ltd.
  • De vrije kasstroom bedroeg $1,3 miljard versus $3,1 miljard in het vorige jaar, voornamelijk ten gevolge van de winstdaling in Performance Chemicals, veranderingen in het werkkapitaal in Agriculture, en de afwezigheid van de winsten in Performance Coatings na de desinvestering in 2013.
  • De ongedekte pensioenverplichtingen en de OPEB (Other Post-Employment Benefits) daalden met $4,9 miljard tot $8,4 miljard op 31 december 2013.

Geconsolideerde netto-omzet – over het vierde kwartaal

De netto-omzet over het vierde kwartaal 2013 van $7,7 miljard steeg met 6 procent tegenover 2012, door een hoger verkoopvolume (9 procent), gedeeltelijk teniet gedaan door lagere lokale verkoopprijzen (2 procent) en negatieve valuta-invloeden (1 procent).

Geconsolideerde netto-omzet – over het gehele jaar

De netto-omzet over het gehele jaar 2013 van $35,7 miljard steeg met 3 procent tegenover 2012, door een hoger verkoopvolume (5 procent), gedeeltelijk teniet gedaan door lagere lokale verkoopprijzen (1 procent) en negatieve valuta-invloeden (1 procent).

Vooruitzicht

Het bedrijf verwacht over het gehele jaar 2014 een winst per aandeel tussen $4,20 en $4,45 – 8 tot 15 procent hoger versus 2013 – en een jaaromzet die stijgt met 4 procent tot ongeveer $37 miljard, inclusief een daling van ongeveer 2 procent door veranderingen in de portfolio.  Dit vooruitzicht weerspiegelt een verwachte voortdurende verbetering van de wereldwijde industriële productie, lagere agrarische inkoopkosten, en een iets betere gemiddelde wisselkoers voor de Amerikaanse dollar. Dit vooruitzicht erkent ook dat de winst per aandeel in Agriculture van ongeveer $0,09, die in het verleden in het eerste kwartaal van 2014 gerealiseerd zou worden, reeds gerealiseerd werd in het vierde kwartaal van 2013 door een vroegere verzending van zaden.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar http://www.dupont.com